Beslut ångest.

Vilken privat klinik ska vi välja att gå vidare till!? Har sådan beslutsångest..
Vi kan bara välja 1 och sedan kan vi inte byta eftersom båda endast tar emot om man gjort max 3st försök, vilket vi har gjort.
Jag har kollat på statistiken över dom två klinikerna vi kan välja mellan, dessvärre är statistiken från 2011, och mycket har hunnit ändra sig sedan dess! 
Det lutar mycket åt Calanderska som sagt eftersom att dom ligger i framkant vad de gäller forskning och metoder.
Medan den andra klinikens statistik var mycket bättre när det gäller födslar per färsk cykel, och då kan jag säga att det var måååånga fler! 
Men då återkommer vi till att statistiken är också 3år gammal och under 3år hinner mycket hända!
Vi har bestämt oss för att köpa ett 3pack med en gång, för då slipper man känna stress med att man endast betalat för 1försök om de i värsta fall misslyckas. Fördelen med att köpa 3pack är också att man får 1försök på köpet.
Men vi hoppas såklart att vi inte ska behöva genomföra alla 3! 
Och vi ska försöka att få ihop till att kunna påbörja första försöket innan dom har semesterstängt.

Är det någon därute som har gjort ivf på Calanderska eller ivfkliniken, som kan rekommendera och motivera varför just "dom" är så bra? :-)


Kommentarer
Maria74

Vad tråkigt att höra att detta försök inte lyckades!! (Samma för mig, fick mens på RD12). Livet är helt klart tufft ibland...
MEN vår tur kommer!!! Eller hur!!

Carlanderska är säkert jättebra, men vi har inte varit där. Vi har gått hos Nordic ivf center och är jättenöjda! Både läkare och sköterskor är superproffsiga o trevliga. De är flexibla, så det är aldrig några problem att få tider. Jag har hela tiden känt mig väldigt trygg där och vet att de gör det bästa för mig.
Vilka du än väljer så tror jag de är duktiga.
Stort lycka till och styrkekram

Svar: Ledsen för att ert försök inte heller lyckades :-(.
Det stämmer, vår tur kommer!

Okej, det låter jätte bra! Vi ska ta och fundera lite till innan vi bestämmer oss, men som du säger så är dom ju duktiga på båda ställen :-)
Tack för att du hjälpte mig i mina funderingar :-)
Kram!!
vgentillettbarn.blogg.se

2014-02-20 @ 19:24:10
frideborgs

Jag kan inte säga något om klinikernas personal eller bemötande, som jag tycker är det viktigaste, att en kan känna sig trygg!

Däremot har jag kollat upp statistiken och kvaliteten.

Jag har en bekant som är statistiker som förklarat en del för mig. Bland annat tar statistiken inte hänsyn till om en klinik i större utsträckning tar sig an "svårare par" med mindre chans att få barn, vilket försämrar statistiken, men och andra sidan ger fler par en chans att lyckas få barn.

Kliniker med bra statistik tackar oftast nej till svårare par, dvs äldre kvinnor osv.

Alltså, statistiken ger inte så bra svar på om hur bra eller dåliga klinikernas metoder och läkare är. I Sverige finns det dessutom lagstiftning och ett egenintresse och bra möjligheter för klinikerna att vara forskningsledande.

Detta sammantaget gör att de flesta IVF-klinikerna i Sverige ska vara relativt lika vad gäller kvalitet.

När jag skulle börja med IVF kändes det väldigt tryggt att få veta detta. Sedan finns det säkert många som inte håller med, men generellt tror jag det stämmer ganska bra!

Kram

Svar: Tack så hjärtligt för ditt svar!
Nu känner jag mig mycket klokare och inte lika förvirrad!
Vi tar nog kontakt med båda klinikerna och väljer dom med bäst bemötande, för precis som du säger känns det jätte viktigt att man ska känna sig trygg och få ett bra bemötande!
Där vi nu gjort våra 3ivfer så slutade våran läkare efter ivf2 och vi fick ingen information om detta, så när vi började träffa en ny läkare så trodde jag att våran var sjuk eller på semester, men eftersom denna aldrig tog emot oss på vul eller äp så kollade jag inför et.
Nu var våran nya läkare jätte snäll och härlig, men hade uppskattat att bli informerad om det iallafall!

Tack igen!
Kram
vgentillettbarn.blogg.se

2014-02-21 @ 12:40:36
URL: http://synderskan.wordpress.com
frideborgs

Trevligt att kunna hjälpa till : ) Det är verkligen sant det du säger, information är jätteviktigt för att en ska känna sig trygg och säker. Lycka till nu och massa pepp!

2014-02-24 @ 00:36:45
URL: http://synderskan.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vgentillettbarn.blogg.se

Vägen till ett barn. Efter ett flertal ivf försök, så skedde ett mirakel, vi är gravida naturligt och väntar nu vårat efterlängtade barn!

RSS 2.0